"Dwa tysiące osób i ponad tysiąc maszyn budowlanych i pojazdów pracuje na budowie kolejnych odcinków przyszłej drogi ekspresowej S61, stanowiącej fragment międzynarodowego szlaku Via Baltica. Prace budowlane trwają na siedmiu odcinkach realizacyjnych, a na trzech kolejnych oczekujemy na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Kierowcy korzystają już też z trzech odcinków trasy, która w przyszłości połączy S8 na wysokości Ostrowi Mazowieckiej z Budziskiem na granicy Polski z Litwą" - czytamy na stronie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowej i Autostrad. 

Oddział GDDKiA w Białymstoku, który koordynuje bydowę Via Baltici, informuje, że łączna długość przyszłej S61 to ponad 214 km, z czego kierowcy już korzystają z trzech odcinków o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 roku, został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 roku kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od 15 maja br. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.

Pozostała część S61, około 180 kilometrów podzielone na dziesięc odcinków, jest w realizacji - w formie podpisanych umów z wykonawcami w systemie „Projektuj i buduj” (trzy odcinki na etapie uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID) albo fizycznie – w budowie (siedem odcinków).

Prace budowlane na odcinku drogi między węzłem Podborze przy Ostrowi Mazowieckiej a węzłem Śniadowo jeszcze się nie zaczęły. Wykonawcy są na etapie uzyskiwania decyzji ZRID. Odcinek ten będzie miał długość niecałych 20 km, a planowany termin oddania drogi do użytku przypada na trzeci kwartał 2022 roku. Wartość umowy „Projektuj i buduj” wynosi aż 750 mln zł.

Źródło:
GDDKiA