Druga fala pandemii zaowocowała zwiększoną liczbą wniosków o wsparcie działań przeciwkryzysowych samorządów, służb sanitarnych, ośrodków pomocy społecznej i innych instytucji na północnym Mazowszu przez żołnierzy 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej. Aby usprawnić proces zamawiania wsparcia w marcu br. powstała „Platforma Wsparcia WOT”, dzięki której proces wnioskowania o pomoc wojska został maksymalnie uproszczony i odbiurokratyzowany.

Do tej pory na platformie zarejestrowało się 2385 podmiotów, które złożyły 11,5 tys. wniosków o pomoc wojska. Najczęściej z platformy korzystały wojewódzkie i powiatowe stacje sanitarno – epidemiologiczne, ośrodki pomocy społecznej (różnego szczebla), wydziały i zespoły zarządzania kryzysowego, szpitale, centra krwiodawstwa, organizacje charytatywne czy domy dziecka.

Platforma najbardziej efektywnie była wykorzystywana w maju i czerwcu, wraz ze zmniejszaniem obostrzeń sanitarnych malała też liczba wniosków globalna oraz ta składana za pomocą narzędzia. Obecnie, wraz ze wzrostem zaangażowania różnych instytucji w działania przeciwkryzysowe, rośnie też liczba wniosków o wsparcie do WOT. Zachęcamy, aby jak największa ich liczba była składana za pośrednictwem naszej platformy.

„Platforma Wsparcia WOT” to aplikacja webowa dostępna pod adresem: www.pomocwot.ron.mil.pl, mogą z niej korzystać tylko zarejestrowane podmioty. Aby dokonać rejestracji należy wysłać email z wnioskiem o rejestrację na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., w odpowiedzi wnioskodawca otrzyma wiadomość z prośbą o przesłanie szczegółowych danych niezbędnych do rejestracji. Po przejściu rejestracji użytkownik otrzymuje pełen dostęp do usługi.

Całkowity nadzór nad składanymi wnioskami z rejonu Mazowsza ma Wojewoda Mazowiecki. On lub wskazane przez Wojewodę osoby zobowiązane są do oceny każdego wniosku oraz ostatecznie jego zatwierdzenia bądź odrzucenia. Zatwierdzony wniosek trafia bezpośrednio do 5 lub 6 MBOT, właściwej dla rejonu realizacji wniosku.

Obsługa aplikacji ogranicza się do wypełnienia interaktywnego formularza, w którym wnioskodawca wskazuje miejsce i zakres pomocy oraz nadaje jej priorytet. Formularz ten jest widoczny dla koordynatora WOT ds. współpracy z brygadą, który pod wskazany adres kieruje żołnierzy WOT z pomocą. Co ważne – zlecający zadanie na bieżąco może śledzić postęp jego realizacji. Istotnym jest również fakt, że po zakończeniu zadania do wnioskodawcy trafią dodatkowe informacje dotyczące dalszych potrzeb lub wnioski.

Źródło:
5.MBOT