Muzeum Dom Rodziny Pileckich zaprasza szkoły z Ostrowi Mazowieckiej do udziału w projekcie Ostrowska Szkoła Debaty Historycznej.
"W projekcie wykorzystamy historyczną debatę oksfordzką do kształtowania umiejętności tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania informacji w źródłach historycznych oraz umiejętności konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej" - zachęcają organizatorzy.
W ramach Ostrowskiej Szkoły Debaty Historycznej odbędzie się szkolenie dla nauczycieli z wykorzystania debaty oksfordzkiej w działaniach edukacyjnych. Do udziału w szkoleniu zapraszani są również pracowników instytucji kultury z terenu Ostrowi Mazowieckiej zainteresowanych formatem debaty oksfordzkiej.
Każda zgłoszona szkoła otrzyma tutora, który przeprowadzi szkolenie dla uczniów i przygotuje ich do debatanckiego debiutu. Projekt jest adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz najstarszych klas szkół podstawowych. Informacje o projekcie zostały przesłane do szkół.
Debata oksfordzka jest ustrukturalizowaną formą dyskusji nad tezą, która jest przedstawiona w formie zdania twierdzącego. W debacie spotykają się dwie czteroosobowe drużyny. Jedna z nich staje po stronie propozycji (potwierdza tezę), a druga po stronie opozycji (neguje tezę). O tym, po której stronie znajdzie się drużyna, decyduje losowanie na 15 minut przed debatą.
Drużyny w debacie oksfordzkiej są 4-osobowe, zabierają głos naprzemiennie, a każdy z mówców ma do wykonania określoną rolę:
1 mówca – wprowadza do debaty
2 mówca – argumentuje
3 mówca – kontrargumentuje
4 mówca – podsumowuje.
W okresie kwiecień–czerwiec 2021 roku zostanie zrealizowanych szereg przedsięwzięć, które pozwolą nauczycielom poznać tę formę pracy z uczniami, a uczniowie będą mogli odkryć tajniki debaty oksfordzkiej i podjąć pierwszą debatancką próbę.
KWIECIEŃ:
- 14 kwietnia – uczestnictwo w charakterze widowni online w debatach finałowych Turnieju Debat Oksfordzkich ”Odzyskani Bohaterowie” (transmisja debat na youtube)
- do 19 kwietnia – zgłoszenia szkół do udziału w projekcie Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
- 20 kwietnia – szkolenie dla nauczycieli ”Debata oksfordzka jako forma edukacji historycznej i obywatelskiej”
- Każda ze zgłoszonych szkół będzie miała przydzielonego tutora, który przygotuje uczniów do pierwszego doświadczenia debatanckiego. Dokładne terminy kolejnych wydarzeń będą ustalane pomiędzy tutorem i szkołą.
MAJ:
- warsztat z debat i wystąpień publicznych dla uczniów (6 godzin lekcyjnych) – szkoła może zgłosić grupę do 20 uczniów
- spotkania z tutorem przygotowujące do debaty otwartej (2 spotkania po 90 minut)
CZERWIEC:
- debata publiczna (online) pomiędzy dwiema szkołami
Debaty publiczne mogą się odbywać wokół tematów, które zostały opracowane merytorycznie na potrzeby Turnieju Debat Oksfordzkich ”Odzyskani Bohaterowie”. Do każdego tematu przygotowany jest wykład eksperta i polecane materiały do przygotowania merytorycznego. Wybór tematów i dobór szkół w pary odbywa się we współpracy z koordynatorem turnieju. Każda szkoła w debacie reprezentowana jest przez 4-osobową drużynę, wybraną spośród uczniów, którzy uczestniczyli w warsztatach.
Koordynator projektu: Karolina Kolbuszewska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 786 199 192
Źródło:
Muzeum Dom Rodziny Pileckich
Obejrzyj nasz reportaż z I Turnieju Debat Oksfordzkich "Odzyskani bohaterowie"