Muzeum Dom Rodziny Pileckich zaprasza szkoły z Ostrowi Mazowieckiej do udziału w projekcie Ostrowska Szkoła Debaty Historycznej.

"W projekcie wykorzystamy historyczną debatę oksfordzką do kształtowania umiejętności tworzenia argumentacji i kontrargumentacji, poszukiwania informacji w źródłach historycznych oraz umiejętności konstruowania i wygłaszania wypowiedzi publicznej" - zachęcają organizatorzy.

W ramach Ostrowskiej Szkoły Debaty Historycznej odbędzie się szkolenie dla nauczycieli z wykorzystania debaty oksfordzkiej w działaniach edukacyjnych. Do udziału w szkoleniu zapraszani są również pracowników instytucji kultury z terenu Ostrowi Mazowieckiej zainteresowanych formatem debaty oksfordzkiej.

Każda zgłoszona szkoła otrzyma tutora, który przeprowadzi szkolenie dla uczniów i przygotuje ich do debatanckiego debiutu. Projekt jest adresowany do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz najstarszych klas szkół podstawowych. Informacje o projekcie zostały przesłane do szkół.

Debata oksfordzka jest ustrukturalizowaną formą dyskusji nad tezą, która jest przedstawiona w formie zdania twierdzącego. W debacie spotykają się dwie czteroosobowe drużyny. Jedna z nich staje po stronie propozycji (potwierdza tezę), a druga po stronie opozycji (neguje tezę). O tym, po której stronie znajdzie się drużyna, decyduje losowanie na 15 minut przed debatą.

Drużyny w debacie oksfordzkiej są 4-osobowe, zabierają głos naprzemiennie, a każdy z mówców ma do wykonania określoną rolę:
1 mówca – wprowadza do debaty
2 mówca – argumentuje
3 mówca – kontrargumentuje
4 mówca – podsumowuje.

W okresie kwiecień–czerwiec 2021 roku zostanie zrealizowanych szereg przedsięwzięć, które pozwolą nauczycielom poznać tę formę pracy z uczniami, a uczniowie będą mogli odkryć tajniki debaty oksfordzkiej i podjąć pierwszą debatancką próbę.

KWIECIEŃ:

MAJ:

CZERWIEC:

Debaty publiczne mogą się odbywać wokół tematów, które zostały opracowane merytorycznie na potrzeby Turnieju Debat Oksfordzkich ”Odzyskani Bohaterowie”. Do każdego tematu przygotowany jest wykład eksperta i polecane materiały do przygotowania merytorycznego. Wybór tematów i dobór szkół w pary odbywa się we współpracy z koordynatorem turnieju. Każda szkoła w debacie reprezentowana jest przez 4-osobową drużynę, wybraną spośród uczniów, którzy uczestniczyli w warsztatach.

Koordynator projektu: Karolina Kolbuszewska
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 786 199 192

Źródło:
Muzeum Dom Rodziny Pileckich

Obejrzyj nasz reportaż z I Turnieju Debat Oksfordzkich "Odzyskani bohaterowie"