Już po raz kolejny nauczyciele Zespołu Szkół Nr 1 im. Rotmistrza Witolda Pileckiego w Ostrowi Mazowieckiej uczestniczyli w zagranicznym szkoleniu w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), finansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Tym razem 9 nauczycieli przedmiotów ogólnych i zawodowych wyjechało do miasta Granada w Hiszpanii, aby poszerzyć swoją wiedzę i doświadczenie pedagogiczne.
Poniżej relacja z wyjazdu:
"Realizowany przez nas projekt nosi tytuł "Europejska mobilność nauczycieli jako źródło na podniesienie jakości pracy dydaktyczno – wychowawczej".
Partnerem organizującym i koordynującym nasz pobyt w Hiszpanii była organizacja szkoleniowa M.E.P. Europrojects Granada, która aktywnie działa w zakresie edukacji. Zajmuje się przede wszystkim organizowaniem szkoleń dla młodzieży jak i nauczycieli. Wyjazd uczestników poprzedziły przygotowania kulturowe i językowe, realizowane w formie szkoleń i samokształcenia.
Głównym celem projektu było skonfrontowanie metod pracy z uczniami sprawiającymi trudności oraz wypracowanie nowych i skutecznych technik wychowawczych.
Cele szczegółowe:
- poznanie aktów prawnych regulujących problemy wychowawcze w Hiszpanii;
- poznanie zasad i regulaminów obowiązujących w placówkach europejskich dotyczących pracy z uczniem trudnym;
- podwyższanie i poszerzanie kompetencji zawodowych nauczycieli;
- wzrost współpracy i pogłębienie relacji z uczniami i rodzicami;
- wymiana doświadczeń z nauczycielami dotyczących sfery wychowawczej;
- pogłębienie świadomości procesów i kryzysów rozwojowych, którym podlega uczeń
w okresie kształcenia i dojrzewania;
- poprawa wizerunku szkoły, jako instytucji ustawicznie doskonalącej i podnoszącej jakość wykonywanej pracy;
- doskonalenie języków obcych ( angielskiego i hiszpańskiego);
- poznanie kultury, tradycji i metod organizacji pracy w kraju przyjmującym.
Wyjazd szkoleniowy nauczycieli rozpoczął się 14 października i trwał do 21 października 2017 r. Pierwszego dnia pobytu odbyliśmy spotkanie z przedstawicielami instytucji M.E.P. Europrojects Granada, mające na celu zapoznanie się z osobami odpowiedzialnymi za koordynowanie naszego pobytu w Hiszpanii, omówienie spraw merytorycznych i organizacyjnych. Wizyta przebiegła w bardzo miłej atmosferze i była doskonale przygotowana zarówno pod względem merytorycznym jak też organizacyjnym. Otrzymaliśmy wyczerpujące informacje co do przebiegu naszego szkolenia i pobytu.
Cykl szkoleń rozpoczął się w poniedziałek 16 października od zapoznania uczestników z systemem kształcenia obowiązującym w Hiszpanii. Poznaliśmy najważniejsze problemy, z jakimi boryka się hiszpańska szkoła W drugiej części szkolenia był czas na dyskusję, dzielenie się spostrzeżeniami i wymianą doświadczeń między innymi z zaproszonym gościem, którym był współzałożyciel i zarazem animator Stowarzyszenia Ciempies SCA.
Realizując cele i założenia naszego szkolenia mieliśmy możliwość poznać dwie szkoły hiszpańskie, spotkać się z dyrekcją, przedstawicielami organów nadzorujących, z nauczycielami i uczniami tych placówek.
W środę 18 października odbyliśmy wizytę studyjną w IES Iliberis w Atarfe. Jest to szkoła, która prowadzi kształcenie na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i zawodowy. Uczęszcza do niej 600 uczniów z 28 krajów, a pracuje 60 nauczycieli. Jest to mieszanka kultur i języków, co jest przyczyną wielu problemów organizacyjnych, edukacyjnych i wychowawczych. W szkole wdrażane są różnego rodzaju programy, które mają na celu poprawę relacji w środowisku wielokulturowym a także zachęcenie uczniów do kontynuowania nauki po ukończeniu 16 roku życia, do którego uczniowie mają obowiązek edukacji.
Następnego dnia odwiedziliśmy kolejną szkołę – IES Cartuja. Tak jak poprzednia, ta również prowadzi kształcenie na poziomie podstawowym, gimnazjalnym i zawodowym. Uczęszcza do niej 650 uczniów, a pracuje 58 nauczycieli. Głównym problemem, z którym boryka się szkoła to, jak powiedział wicedyrektor tej placówki, brak motywacji uczniów do nauki oraz niedostrzeganie przez nich perspektyw. Szkoła realizuje różnorodne programy, które mają poprawić nastawienie uczniów do nauki oraz uświadomić im korzyści płynące z wykształcenia. W tej szkole również uczy się młodzież z wielu krajów, dlatego działania o charakterze integracyjnym należą do najważniejszych w procesie wychowawczym.
20 października udaliśmy się do Miejskiego Centrum Usług Społecznych w Zaidin. Odbyliśmy bardzo ciekawe spotkanie z przedstawicielami tej instytucji, która wspiera szkoły w pracy wychowawczej.
Kolejnym elementem wyjazdu szkoleniowego była realizacja programu kulturowego.
W niedzielę 15 października w programie naszego pobytu w Hiszpanii była wycieczka do Malagi. Zwiedziliśmy najciekawsze zabytki tego niezwykłego miasta np. dom rodzinny Pabla Picassa, należący do fundacji założonej przez rodzinę artysty. Do tej fundacji należy również muzeum Pabla Picassa, w którym wystawiane są dzieła malarza. Najwięcej czasu spędziliśmy jednak w pięknej Granadzie. Staraliśmy się jak najlepiej poznać to wspaniałe miasto, jego kulturę i mieszkańców. W czasie naszego pobytu zwiedziliśmy Stare Miasto, obiekty architektury świeckiej i sakralnej. Ogromne wrażenie zrobiła na nas przepiękna Katedra Granada nazywana Katedrą Najświętszej Maryi Panny od Wcielenia.
Prawdziwą perłą wśród zabytków Hiszpanii jest arabski pałac Alhambra, zbudowany w latach 1232 – 1273 i rozbudowywany do XIV wieku. Obiekt w 1984 r. został wpisany na Listę Światowego dziedzictwa Kultury UNESCO. Alhambra to kompleks składający się z przepięknych pałaców, reprezentacyjnych dziedzińców i bajecznych ogrodów z fontannami..
20 października w siedzibie firmy M.E.P. Europrojects Granada odbyło się spotkanie podsumowujące realizację projektu. Każdy z uczestników miał możliwość przedstawienia swoich wrażeń i opinii na temat szkoleń. Ewaluacja była ważnym etapem w realizacji zadań projektowych. Dokonaliśmy wspólnej oceny zrealizowanych celów i zadań projektu. Następnie uczestnicy otrzymali certyfikaty potwierdzające odbycie szkoleń i ukończenie projektu. Koordynator projektu z Zespołu Szkół Nr 1 w imieniu nauczycieli uczestniczących w szkoleniu podziękował kierownictwu firmy i jej pracownikom za zaangażowanie, profesjonalizm i życzliwość. Spotkanie ewaluacyjne zakończyliśmy wykonaniem pamiątkowego zdjęcia.
Udział w projekcie był dla nas bardzo cennym doświadczeniem. Mieliśmy możliwość zapoznania się z system edukacyjnym obowiązującym w Hiszpanii, natomiast w czasie szkoleń poznaliśmy nowe metody pracy z młodzieżą, które będziemy mogli wdrażać w swojej pracy dydaktyczno–wychowawczej. Ważnym elementem pobytu był program kulturowy dzięki któremu zwiedziliśmy wiele wspaniałych zabytków, poznaliśmy kulturę, język i obyczaje Hiszpanii oraz poznaliśmy wielu wspaniałych mieszkańców miejscowości, w których przebywaliśmy. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem będziemy dzielić się z innymi nauczycielami naszej szkoły, co wpłynie na podniesienie jakości pracy w naszej szkole.
Kadrze nauczycielskiej naszej szkoły bardzo zależy na rozwijaniu swoich umiejętności zawodowych, jesteśmy otwarci na nowe metody pracy, eksperymenty edukacyjne, chętnie korzystamy z doświadczeń innych nauczycieli z kraju i z zagranicy. Jesteśmy oddani swojej pracy i zależy nam na sukcesach uczniów, dlatego każda forma rozwoju jest dla nas bardzo cenna. Udział w projekcie szkoleniowym w Granadzie był dla nas niezwykle ważnym doświadczeniem, które przyniesie korzyść nauczycielom, uczniom i szkole.
Serdecznie dziękujemy za możliwość udziału w projekcie!
Szkolenie odbyło się w ramach realizacji projektu Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) finansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ogólna kwota dofinansowania projektu 126 140 złotych."
Źródło:
ZSP nr 1 Ostrów Maz.